25.4.2019

Helsinki10 ja viimeiset valmistelut

Urheilujuoma
Nesteytys kunniaan.


Muokattu 2.5.2019: lue raportti täältä.

Helsinki10 juostaan 27.4.2019 ja kisaan on enää kaksi päivää aikaa. Jännittää! Pääsen juoksemaan tämän vuoden ensimmäisen kisan ja missä puitteissa! Kirjoitan vähän viimeisten päivien tunnelmista ja mitä olen tehnyt valmistautuakseni kisaan. Kirjoittaminen auttaa jännitykseen (mikä on tällä hetkellä kova) ja toivottavasti joku muukin kisaan lähtevä saa viime hetken vinkkejä.

Juoksukunto

Olen treenannut yhdeksän viikkoa 18.5.2019 juostavaa Helsinki City Runia varten. Vaikka treeniohjelma on puolimaratonia varten, olen valmis myös kympin kisalle, koska olen juossut vauhtikestävyystreenejä ja reilusti yli kymmenen kilometrin pituisia matkoja. Olen selaillut kympin juoksuohjelmia ja uskoakseni ne painottavat enemmän intervallitreenejä tavoitenopeudessa. Pitkikset taas ovat hieman lyhyempiä. Olen vielä aloittelija tavoitteellisessa treenaamisessa, joten tarkemmat nyanssit jäävät varmasti epäselväksi. Kaiken kaikkiaan kymppi menee varmasti näillä treeneillä. Perjantaina on luvassa vielä 10 minuutin juoksu kisavauhdilla.

Ravinto

Kympin kisalle ei tarvitse tankata, vaan syön normaalisti. Monipuolista kotiruokaa, paljon vihanneksia ja riittävästi vettä. Perjantaina vältän runsaskuituista ja rasvaista ruokaa, jotta maha toimii hyvin. Eiköhän se kanapasta ole taas perjantain illallinen. Tykkään pitää yllä neste- ja suolatasapainoa ennen kisaa, joten juon viimeisen vuorokauden aikana noin litran verran urheilujuomaa. Lähtö on lauantaina klo 13, joten syön aamupalan heti herättyäni ja vielä pienen brunssin kolme tuntia ennen kisaa eli klo 10. Otan juomapullon mukaan matkalle kisapaikalle, mutta juonti täytyy lopettaa tuntia ennen lähtöä.

Entäs kisan jälkeen? Varustesäilytyksessä minua odottaa oma palautumisjuoma ja banaani. Illalla tehdään pizzaa, koska aion syödä kaikki kalorit.

Varusteet

Lauantaille on luvattu noin 15 astetta ja aurinkoista. Loistava sää siis! Keväinen auringonpaiste ja kova vauhti tarkoittaa sitä, että kuuma tulee juostessa. Shortsit ja t-paita -yhdistelmä on siis no-brainer. Kisakenkänä toimii Adidas Adios, jota olen käyttänyt kaikilla vauhtitreeneillä. Olen ehdollistanut itseni onnistuneesti, sillä aivoissa naksahtaa aina kisavaihde päälle, kun laitan ne jalkaan. Haen kisanumeron Forumista perjantaina töiden jälkeen, minkä jälkeen saan koko kisavarustuksen valmiiksi.


Lauantai sääennuste
Lauantain sää on täydellinen!


Henkinen puoli

Aikatavoitteeni on 50 minuuttia viime vuoden kisojen ja treenikevään perusteella. Täytyy myöntää että kisavauhti 5:00/km jännittää. Olen juossut tuota vauhtia ja kovempaakin intervallitreeneissä, mutta koko 10 kilometrin matka tulee olemaan melkoinen suoritus. Lisäksi viime viikon sairastelu pysäytti treenaamisen ja pari juoksua jäi tekemättä. Tällaiseen itsensä epäilyyn auttaa vanhojen treenien kertaaminen Garmin Connectista. Kävin läpi vauhtitreenit ja huomasin kuinka pitkäjänteisesti olen valmistautunut kisaan. Ei ole mitään hätää! Työ on jo tehty ja nyt pääsen nauttimaan kisasta.

Juoksen 50 minuutin jäniksen perässä, mikä tarkoittaa että energiaa ei kulu vauhdin säätämiseen. Lisäksi ryhmässä juokseminen ja lappu rinnassa aiheuttaa huomaamatta niin suuren ryhmäpaineen, että on helppo mennä virran mukana. Päänsisäinen mantra kisan tulee olemaan "Olen vahva, jaksan juosta, olen juoksija, pystyn tähän". Jos henkinen kantti meinaa pettää, visualisoin maalilinjan ylittämistä ja mitalin saamista. Lisäksi maalihuollon jätski ja kahvi maistuu taivaalliselta hyvän juoksun jälkeen ja houkuttelee hyvään suoritukseen.

Näillä eväillä lähden siis juoksemaan ylihuomenna. Haluaisin kuulla kommenteissa miten sä tykkäät valmistautua kisaan, joten laita vinkkejä tulemaan!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti